Detaljeret gennemgang af Børnehave-projektet:
|
||
Det allerførste som skal ske er, at vi skal lave en aftale, som indeholder 2 datoer: datoen for mit første besøg på institutionen og datoen for optagelsen. Såvel besøg som optagelse forgår om formiddagen og med ca. en uges mellemrum. Det er vigtigt, at holde fat i disse 2 datoer af hensyn til min samlede planlægning, der ofte går et helt år frem i tiden. Allersidste frist for ændring af datoerne er derfor 14 dage før mit første besøg. Cd-projektet består af 1. Beslutninger og forberedelse 1. Beslutninger og forberedelse: I de institutioner hvor der er flere stuer som skal deltage, kan man på forhånd vælge om man vil lave en samlet optagelse med alle børn, eller om hver stue skal bidrage med nogle få sange, som de øver sig specielt på. De fleste steder, hvor jeg har været, har man valgt den sidste model, således at hvis der er 2 stuer, synger de måske 4-5 sange hver, og hvis der er 3 eller 4 stuer, synger de måske 3 sange hver. Det er også min anbefaling, idet det jo er begrænset hvor længe børnene kan koncentrere sig i en optage-situation, og det bliver ikke bedre, hvis gruppen af børn er større. Hvis man alligevel ønsker at lave en samlet optagelse, anbefaler jeg maksimalt en gruppe på 40 børn, og så skal antallet af sange ikke være mere end højest 8. Man kan også vælge at optage gruppevis og så til slut at optage en enkelt fællessang, hvor måske også de voksne synger med. Alle de indspillede sange samles på én Cd, og hvis vi har indspillet stuevis, blandes numrene på Cd’en. På Cd’ens cover, kommer der, ud for hver sangtitel til at stå hvem der har sunget den. På forsiden af Cd’ens cover, vil der normalt være et gruppebillede. I bestemmer om gruppebilledet skal være med alle de deltagende børn, eller om hver stue/gruppe skal have sit eget gruppebillede på forsiden. Fordelen ved det sidste er, at man bedre kan se hvert enkelt barn, og at det er nemmere at tage billedet. Et samlet gruppebillede kræver mere plads (og justits) men det er meget nemmere for mig, da alle Cd’er herved bliver ens. I bestemmer selv, og prisen er den samme! Jeg plejer også at få børnene til at sige hvad de hedder og hvor mange år de er, og dette (med lidt underlægningsmusik) vil blive det første ”spor” på Cd’en. Også her kan I vælge, om vi skal høre alle deltagende børn præsentere sig, eller om det kun skal være en enkelt stue. Jeg anbefaler det sidste, da det ellers kan blive et ulideligt langt første spor at skulle lytte til, ikke mindst for de forældre hvis barn er det sidste, der præsenterer sig selv. Men igen bestemmer I selv! Og så er det ellers bare om at komme i gang med at vælge sange og øve dem med børnene! Her anbefaler jeg at øve-perioden ikke bliver så lang at det ikke er sjovt mere, når jeg endelig kommer ind i billedet. Og ofte kan de store børn jo også en del sange i forvejen. Det er vigtigt, at alle deltagende børns forældre på forhånd har givet deres tilladelse til at børnene medvirker. Sammen med bekræftelsen på vores aftale, udsender jeg derfor en blanket som kan kopieres til forældrene og anvendes til formålet. De børn, der ikke har fået forældrenes tilladelse, kommmer ikke til at medvirke på Cd'en. Inden jeg kommer på besøg hos jer første gang, vil det iøvrigt være dejligt for mig, hvis I har fremstillet en liste med børnenes navn, helst opdelt stue/gruppevis. Jeg skal blot bruge deres fornavn og evt. et bogstav for efternavnet, hvis flere børn har samme fornavn. Børnenes navne skal jeg bruge til de breve og giro-kort som jeg har med den dag, hvor selve optagelsen finder sted, samt til Cd’ens cover. Jeg vil også meget gerne have de voksnes navne, da disse normalt også figurerer på Cd-cover’ets bagside. 2. Første besøg på institutionen Jeg kommer ud og besøger institutionen ca. 12 uger før selve optagelsen og hilser på børn og voksne på hver af de stuer som skal yde et bidrag til Cd’en. Jeg plejer at vise børnene nogle af de Cd’er, som jeg har lavet i andre institutioner og får en snak med dem om hvad det er vi skal lave næste gang når jeg kommer. Jeg medbringer en mikrofon med stativ og en lille båndoptager, og jeg opfordrer børnene til at synge et par af de sange, de har øvet sig på. De øver sig også på at sige deres navn og alder i en anden mikrofon. Det foregår som regel i en meget hyggelig atmosfære, og børnene plejer at være meget ivrige efter at vise hvad de kan. Når vi er færdige med børnene, taler jeg ofte med personalet på stuen om forskellige praktiske ting og rådgiver gerne på baggrund af det jeg har hørt f. eks om børnene skal sidde eller stå, når de synger etc. Når jeg har besøgt alle de involverede stuer, vil jeg, i samarbejde med en repræsentant for personalet, beslutte i hvilket lokale selve optagelsen skal finde sted. Selv om der er flere grupper/stuer involveret, vil alle optagelser nemlig, af praktiske grunde, foregå i samme lokale. Hvor lang tid jeg skal bruge på det første besøg, er delvis op til jer og afhænger selvfølgelig også af, hvor mange stuer der er involveret i projektet. Men jeg plejer som regel at ankomme omkr. kl. 9.30 og forlade jer igen ½-1 ½ time senere. Husk, at jeg i forbindelse med besøget, har brug for en liste med børnenes navne, stue/gruppe-opdelt og også gerne en liste med de sange, I forventer at synge. Selve optagelsen sker i løbet af en formiddag. Jeg vil ankomme til institutionen 1 time før den første optagelse. Den første optagelse starter normalt på det tidspunkt hvor I erfaringsmæssigt ved, at alle børn er kommet. Det er en god ide at bede forældrene aflevere børnene senest et kvarter før dette tidspunkt den pågældende dag..
Når jeg ankommer, vil jeg straks gå i gang med at opstille mit udstyr (mikrofoner, stativer, ledninger og ”båndoptager” m.m. ) i det aftalte lokale. Normalt er børnene meget interesserede i at følge med i hvad der foregår, og det skal de have lov til. Det er en del af oplevelsen. Jeg plejer normalt at ”smide dem ud” af lokalet omkr. en halv time før vi starter. Det er primært for at de ikke skal blive trætte af det hele, inden vi går i gang for alvor. Og så går vi i gang: For hver af de deltagende grupper kører vi flg. program igennem: Vi starter med at tage et gruppebillede tænk evt. i forvejen over, hvor vi kan tage et godt billede! Det skal ikke være i samme lokale som optagelsen foregår i . Dernæst går vi i gang med selve optagelsen: Vi starter med at børnene - én ad gangen - fortæller hvad de hedder og hvor gamle de er. Hvis der er tale om en meget stor gruppe børn, kan det anbefales at vi tager børnene ind i lokalet i mindre grupper og får dem til at sige navn og alder. Men en almindelig stue på 15-25 børn plejer ikke at være noget problem. Så synger vi sangene, en ad gangen og i den rækkefølge som I foretrækker, og da det primært er børnene man skal kunne høre på Cd’en , vil jeg sørge for at personalet, så vidt muligt, befinder sig på den anden side af mikrofonerne. Mellem hver sang bliver der en lille pause på 1-2 minutter, som jeg skal bruge til nogle tekniske omstillinger. Da det er vigtigt, at vi kommer relativt hurtigt igennem repertoiret af hensyn til børnenes koncentration, vil vi normalt ikke synge den samme sang flere gange. Hvis noget går ”helt i koks” starter vi naturligvis forfra med en sang. Men hvis det bliver ved med at gå galt, kan vi blive tvunget til at droppe den pågældende sang eller evt. udsætte dem til senere. Under optagelsen tager jeg også billeder af børnene, hvoraf nogle vil blive anvendt til bagsiden af Cd-coveret. Vi skulle gerne være færdige med en optagelse i løbet af 20-45 minutter, afhængig af antallet af sange. Hvis vi har med en meget stor gruppe børn at gøre med mange sange, holder vi en lille pause undervejs med en lille forfriskning til børnene. Når alle optagelser er slut og jeg har pakket mit udstyr sammen, vil jeg udlevere breve og giro-indbetalingskort, som jeg håber I vil distribuere til forældrene. Forældrene har 14 dage il at bestille Cd’en ved at indbetale pengene på et girokort eller via netbank. Der er rabat hvis man køber flere (f.eks. til bedsteforældrene). Jeg har også nogle ekstra girokort med som jeg håber at institutionen eller personalet vil benytte til eget brug. Såfremt institutionen vil købe nogler eksemplarer af Cd'en, kan jeg sende en E-faktura. Jeg skla blot bruge jeres EAN-nr. Inden jeg forlader jer, vil jeg også, sammen med personalet kontrollere mine lister med børnenes navne, dels for eventuelle stavefejl, dels for at notere hvilke børn, der ikke har været med til optagelsen og evt. også navnene på de børn som simpelt hen ikke har kunnet få sig selv til at sige deres navn og alder i mikrofonen. Selve produktionen af Cd’en sker i mit studie, hvor jeg, foruden en masse elektronisk grej også råder over forskellige musikinstrumenter. Jeg lytter til optagelserne og lægger musik på som passer. Der er ikke tale om færdig-indspillet musik det kan simpelt hen ikke lade sig gøre. Jeg er nemlig nødt til at lade musikken følge det tempo og den toneart som børnene har sunget i, og det kan kun lade sig gøre ved at spille ”rigtigt”. Børnenes præsentation af sig selv bliver også redigeret. Der bliver ”skruet op” for dem der ikke taler så højt og ned for dem der råber, og alle unødige lyde (som f. eks min og pædagogernes stemme) fjernes. Til slut lægges der lidt klaver-underlægningsmusik på, og Cd’en første spor er klar. Når alle sange er redigeret udvælges den rækkefølge som de skal komme i på Cd’en. Her tager jeg primært hensyn til hvilke sange der er blevet mest vellykkede (de allerbedste kommer først) samt at der skiftes mellem de enkelte grupper/stuer. Men det kan jo være at I selv har en rækkefølge, som I ønsker at sangene skal komme i, og så følger jeg naturligvis jeres ønsker. Der skal også laves et cover, og det indebærer bl.a. udvælgelse og evt. forbedring af de normalt mange fotos som er taget i institutionen, indtastning af sangtitler og børnenes navne. Titlen på Cd’en er normalt ”Sådan synger vi” og institutionens/stuens navn. Men hvis I har særlige ønsker til en titel, kan disse i de fleste tilfælde også efterkommes. Nu er alt klar til selve produktionen, og når betalingsfristen er udløbet, produceres det antal Cd’er, som er bestilt. Erfaringen viser, at der altid er nogle som har glemt at betale, og jeg fremstiller derfor en lille plakat, som kan blive ophængt i institutionen med et billede af Cd’en forside og ”inderside” samt oplysninger om efterbestilling. Alle Cd’er som er bestilt inden tidsfristens udløb, vil jeg personligt aflevere i institutionen sammen med nogle afkrydsningslister indeholdende børnenes navne samt hvor mange Cd’er de har bestilt. Det er så mit håb, at personalet vil sørge for at levere Cd’erne videre til børnenes forældre. Som nævnt har jeg også en lille plakat med for hvert forskelligt cover, der er lavet. Den indeholder, foruden et aftryk af Cd-coverets forside og ”inderside” også oplysninger om hvordan man kan efterbestille Cd’en samt størrelsen af det ekstra-gebyr, som jeg er nødt til at lægge på ved efterlevering. I nogle tilfælde medbringer jeg nogle ekstra eksemplarer af Cd’en som personalet kan udlevere til de forældre som kan fremvise en gyldig giro-kvittering eller en netbank-kvittering, men normalt vil jeg sende Cd’erne direkte hjem til forældrene. Det er muligt at bestille en Cd så sent som 1 år efter produktionen. Efter dette tidspunkt vil alt billede- og lydmateriale blive destrueret med mindre I udtrykkeligt har bedt om noget andet. |
||